Monday, January 3, 2011

Menabung Di Bawah Sedar

Azam gua masuk dekad 20 belas-han ada satu je. Gua nak menabung di bawah sedar.

Konsep di bawah sedar gua jumpe masa gua kemas-kemas barang dalam 2 bulan lepas. Gua terjumpe duit 50 dalam poket seluar jeans yang gua abaikan dekat setengah taun sebab celah kangkang die dah koyak. Memang sedap ah esok pagi-pagi dah lari pergi kedai Rajni(bukan nama sebenar) bawah majlis peguam nak beli ROTTW dan majalah-majalah sebenar yang lain.

Jadi taktik die macam ni la. Gua akan saje-saje tinggalkan duit lebih kecik-kecik kat tempat-tempat yang gua nampak hari-hari tapi rare. Misalnya dalam kocek kot gua kat opis, bekas buluh harijadi kelab sukan atas meja, poket kecik dalam beg sandang dan sebagainya.

Sebagai menunjukkan azam kali ni lebih sebenar, gua akan buat pemeriksaan mengejut setiap 2 bulan untuk tengok ada ke idak duit. Baru la berdebar sikit ye dak? Nak istiqamah nampak macam senang tapi kalau tak checking lupe le tu. Lagi satu, gua janji, kalau gua menang fortuner nanti pun gua akan carry on gak buat-buat tertinggal duit kat tempat rare ni.

Sekarang ni pun gua tengah seluk poket kot yang gua gantung kat kerusi gua ni. Rare! Ade 2 keping duit 10 dengan 3 keping duit seringgit.

4 comments:

Aimi Rosli said...

aku selalu jugak buat macam ni. memang seronok. haha.

Anonymous said...

owhh..inilah konsep menabung yg terbaek..bru gua phm..

oni said...

amalkan sekarang sebelum gua register copyright. satgi lambat kene bayar le pulok!

Anonymous said...

hahahahaha...aku bru checking handbags....ade je yg menyelit